Skip to main content
Κοινωνικές Ιστορίες & Παιδιά με Αυτισμό

Κοινωνικές Ιστορίες & Παιδιά με Αυτισμό

Μία Κοινωνική Ιστορία είναι μία σύντομη ιστορία που έχει μία συγκεκριμένη μορφή και στοχεύει να περιγράψει με αντικειμενικό τρόπο μία κοινωνική κατάσταση, ένα άτομο, μία ικανότητα, ένα γεγονός ή μία έννοια.

Μία Κοινωνική Ιστορία περιγράφει μία κοινωνική κατάσταση όπως την αντιλαμβάνεται το παιδί με αυτισμό και όχι ένα φυσιολογικό άτομο. Επιπλέον μία Κοινωνική Ιστορία μπορεί να εφαρμοστεί σε διαφορετικά περιβάλλοντα και σε πολλές διαφορετικές κοινωνικές περιστάσεις.

Οι Κοινωνικές Ιστορίες στοχεύουν να βοηθήσουν το παιδί με αυτισμό στην επίλυση προβλημάτων που απορρέουν από την αδυναμία τους να ερμηνεύουν τις κοινωνικές συμπεριφορές των άλλων με βάση τις νοητικές τους καταστάσεις. Συγκεκριμένα οι Κοινωνικές Ιστορίες περιλαμβάνουν οπτικές οδηγίες με τη μορφή εικόνων ή σχεδίων που έχουν μία σταθερή μορφή και το παιδί με αυτισμό μπορεί να προσφύγει σε αυτές όποτε θέλει.

Οι Κοινωνικές Ιστορίες περιλαμβάνουν έναν συνδυασμό τεσσάρων διαφορετικών τύπων προτάσεων:

  1. Τις περιγραφικές προτάσεις που περιγράφουν αντικειμενικά στοιχεία της κατάστασης όπως πού συμβαίνει το συγκεκριμένο γεγονός, ποιοι εμπλέκονται, τι κάνουν και για ποιους λόγους.
    Παράδειγμα: “Τα παιδιά περιμένουν στη σειρά όταν θέλουν να αγοράσουν κάτι από το κυλικείο.”
  2. Οι προτάσεις προοπτικής είναι αυτές που περιγράφουν τις εσωτερικές καταστάσεις των άλλων, όπως σκέψεις, συναισθήματα, επιθυμίες.
    Παράδειγμα: “Η δασκάλα μου χαίρεται όταν σηκώνω το χέρι μου για να μιλήσω.”
  3. Οι καθοδηγητικές προτάσεις υποδεικνύουν τις ενδεδειγμένες συμπεριφορές σε μια δεδομένη κατάσταση και ξεκινούν ως εξής:
    “θα προσπαθήσω να…..”
  4. Οι προτάσεις ελέγχου γραμμένες από το ίδιο το παιδί με αυτισμό για να εντοπίσει τις τεχνικές που θα τον βοηθήσουν να θυμηθεί τις πληροφορίες της κοινωνικής ιστορίας.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΟΝΩΝΙΚΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ 

  • Με λένε Αλέξανδρο και πηγαίνω Τετάρτη τάξη.
  • Η κυρία μου είναι η Ευδοξία.
  • Όταν η κυρία μου κάνει μάθημα εγώ μερικές φορές φωνάζω και διακόπτω το μάθημα.
  • Αυτό το κάνω είτε γιατί είμαι ανήσυχος είτε γιατί θέλω να τραβήξω την προσοχή της κυρίας μου.
  • Όταν φωνάζω και διακόπτω το μάθημα η κυρία μου νιώθει άσχημα και θυμώνει μαζί μου γιατί δεν την αφήνω να κάνει μάθημα.
  • Μέσα στην τάξη βρίσκονται οι συμμαθητές μου και όταν φωνάζω τους ενοχλώ και δεν τους αφήνω να ακούσουν τι λέει η κυρία.
  • Μία καλή λύση θα ήταν όταν θέλω να πώ ή να ρωτήσω κάτι για το μάθημα να σηκώνω το χέρι μου.
  • Κάποιες φορές η κυρία θα μου δώσει την άδεια να μιλήσω.
  • Κάποιες φορές δεν θα μου δώσει την άδεια και δεν θα μιλήσω.
  • Ετσι, το μάθημα θα είναι πιο ευχάριστο για όλους
  • Η κυρία μου θα είναι ευχαριστημένη με μένα.
  • Και εγώ θα νιώθω περήφανος για τον εαυτό μου. 

Παιδαγωγικό Κέντρο

 

Πηγές:

  • www.autismhellas.gr/el/Didaskalia.aspx