Δεν μπορούμε παρά να συμφωνήσουμε ότι:
Όταν συνειδητοποιεί ένας γονιός ότι το παιδί του έχει δυσλεξία, το βιώνει ως μια τραυματική εμπειρία.
Θα έπρεπε όμως να είναι έτσι;
Δεν θα έπρεπε είναι η απάντηση, καθώς χρησιμοποιώντας την κατάλληλη μέθοδο αποκατάστασης, σχεδόν όλα τα παιδιά μπορούν να εξελιχθούν σημαντικά και να πετύχουν ιδιαίτερα πράγματα στο μέλλον. Ας μην ξεχνάμε ότι σπουδαίοι επιστήμονες, όπως ο Thomas Edison και αρκετοί άλλοι (αρκεί μια απλή αναζήτηση στην Google), είχαν δυσλεξία.
Πως πρέπει να το αντιμετωπίσουμε;
Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να κατανοήσουμε τι είναι η δυσλεξία, ώστε να μπορέσουμε να την αντιμετωπίσουμε χωρίς φόβο και να της δώσουμε την προσοχή που της αναλογεί, όχι περισσότερη.
Θα μπορούσαμε να πούμε με όσο πιο απλά λόγια γίνεται ότι είναι μια νευρολογική κατάσταση, στην οποία το δικτύωμα του εγκεφάλου είναι λίγο διαφορετικό από τα τυπικά άτομα και η οποία εκδηλώνεται συνήθως ως μια δυσκολία στην ανάγνωση (και συνακόλουθα στην γραφή) εκ μέρους των παιδιών. Συνεπώς, η κατάσταση αυτή δεν θεραπεύεται, χωρίς βέβαια αυτό να πρέπει να μας προκαλεί ανησυχία.
Και αυτό γιατι η δυσλεξία βελτιώνεται σημαντικά:
Αυτό το πετυχαίνουμε διδάσκοντας μεθόδους αντιμετώπισης και εκπαιδεύοντας το παιδί να λειτουργεί με διαφορετικό τρόπο χρησιμοποιώντας άλλες δεξιότητες του εγκεφάλου του, οι οποίες λειτουργούν σε ανεπτυγμένο βαθμό. Τα αποτελέσματα είναι πραγματικά εντυπωσιακά!
Και το πιο σημαντικό:
Υπάρχουν πολλές έρευνες που αποδεικνύουν ότι η δυσλεξία δεν σχετίζεται με την εξυπνάδα. Τα παιδιά με δυσλεξία δεν είναι ούτε πιο έξυπνα, ούτε λιγότερο έξυπνα από τα τυπικά παιδιά.
Επιλέξτε το κατάλληλο ηλικιακό εύρος, δείτε τις αντίστοιχες ερωτήσεις, οι οποίες σχετίζονται με Μαθησιακές Δυσκολίες, και αν οι περισσότερες απαντήσεις στις ακόλουθες ερωτήσεις είναι «Ναι», τότε θα ήταν καλό να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό για να γίνει ένα τεστ δυσλεξίας και περαιτέρω διάγνωση.
Προκειμένου να απαντηθεί με βεβαιότητα αν το παιδί έχει δυσλεξία, ο ορθός και επιστημονικός τρόπος είναι να γίνει μια αξιολόγηση - τεστ δυσλεξίας από έμπειρο και εξειδικευμένο Ειδικό Παιδαγωγό. Υπάρχουν σταθμισμένα στην Ελλάδα τεστ, βασισμένα σε πανεπιστημιακά αποδεκτά πρότυπα, όπως είναι κυρίως το WISC-III και σε ορισμένες περιπτώσεις το Αθηνά Τεστ, τα οποία μας δίνουν έγκυρα αποτελέσματα.
Μετά την αξιολόγηση, η οποία διαρκεί συνήθως 45-120 λεπτά, μπορούμε να γνωρίζουμε αν κάποιο παιδί αντιμετωπίζει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες. Επίσης, είμαστε σε θέση να προτείνουμε ένα πρόγραμμα αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Στα Κέντρα Δυσλεξίας, πάντοτε, μία αξιολόγηση δυσλεξίας συνοδεύεται από την αναλυτική, γραπτή έκθεση, η οποία δίνεται στον κηδεμόνα.
Pollock & Waller, 1994
Η πρώιμη ανίχνευσή της δυσλεξίας είναι υψίστης σημασίας για το μέλλον των παιδιών, επειδή μας επιτρέπει να οργανώσουμε έγκαιρα θεραπευτικά προγράμματα, να στηρίξουμε ψυχολογικά τα παιδιά και τις οικογένειες και να προλάβουμε τυχόν σοβαρότερες συνέπειες. Όμως ακόμα και ένα παιδί 11-12 χρόνων (και πάνω) μπορεί να επωφεληθεί σε ικανοποιητικό βαθμό από το θεραπευτικό πρόγραμμα.
Στο Παιδαγωγικό Κέντρο, στόχος μας είναι η έγκαιρη διάγνωση της δυσλεξίας μέσω κατάλληλων τεστ, έτσι ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος για το παιδί. Καθοδηγούμε τους γονείς για τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες στις οποίες πρέπει να απευθυνθούν, ερχόμαστε σε επαφή με το σχολικό περιβάλλον εφόσον χρειαστεί με απώτερο σκοπό την όσο το δυνατόν πιο σύντομη και αποτελεσματική αντιμετώπιση του προβλήματος.