Skip to main content
5 Στρατηγικές Αντιμετώπισης ΔΕΠ-Υ για γονείς

5 Στρατηγικές Αντιμετώπισης ΔΕΠ-Υ για γονείς

Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα (ΔΕΠ-Υ) περιγράφει παιδιά που έχουν πρόβλημα διάσπασης της προσοχής τους και σωματικής υπερδραστηριότητας. Αυτό μεταφράζεται συμπεριφορικά ως ανικανότητα ρύθμισης της συμπεριφοράς.

Πιο συγκεκριμένα τα παιδιά μπορεί να έχουν δυσκολία αφοσίωσης στην σχολική εργασία ή στο να ακούν τις υποδείξεις στο σπίτι, με αποτέλεσμα να ασκείται αρνητική επίδραση στη μάθηση και την επικοινωνία.

Το παιδί που παρουσιάζει διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητα συχνά, χαρακτηρίζεται λανθασμένα ως “τεμπέλης/α” ή “ανυπάκουος/η”. Όμως, το παιδί αυτό ενδέχεται να καταβάλλει υπεράνθρωπες προσπάθειες για να συγκεντρωθεί και να ολοκληρώσει ένα έργο, παρόλο που αυτό δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά.Τα συμπτώματα συνήθως ξεκινούν στην προσχολική ηλικία και συνοδεύονται συχνά από γλωσσικές δυσκολίες ή ειδικές μαθησιακές ανάγκες.

Ωστόσο ο γονιός που έχει ένα παιδί με ΔΕΠ-Υ μπορεί να βοηθήσει σημαντικά το παιδί του στην συγκέντρωση και κατ’ επέκταση στην εκτέλεση των εργασιών του, ακολουθώντας μόνο ορισμένες στρατηγικές.

5 ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ

  1. Θετική στάση
    Το πρώτο και πολύ βασικό είναι οι γονείς να χτίσουν την αυτο-εκτίμηση του παιδιού τους και να του ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση. Με πιο απλά λόγια, να είναι πάντα θετικοί απέναντί του και να το επικροτούν για κάθε προσπάθειά του τόσο με λεκτικούς, όσο και με μη λεκτικούς τρόπους (π. χ αγκαλιές, φιλιά).
  2. Επαναλαμβανόμενες δραστηριότητες
    Για παράδειγμα το πρωί που σηκωνόμαστε πάμε στην τουαλέτα, πλένουμε τα δόντια μας, μετά πάμε στην κουζίνα πίνουμε το γάλα μας, στην συνέχεια πάμε στο δωμάτιο μας και ντυνόμαστε. Με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να προωθήσουμε ένα πρόγραμμα στο παιδί εφαρμόζοντάς το κάθε μέρα.
  3. Ξεκάθαρες εντολές στο παιδί, χωρίς σαρκασμό και ειρωνεία
    Για παράδειγμα: “Σταμάτα να πετάς το μολύβι”, ή “Μην ακουμπάς τα πόδια σου πάνω στο τραπέζι”. Αυτά είναι παροτρύνσεις που το παιδί δεν θα τις αγνοήσει, εφόσον δεν θα τις εκλάβει ως τιμωρία , αλλά ως μία οδηγία. Είναι σημαντικό κατά την διάρκεια της εντολής να διατηρούμε την βλεμματική επαφή και να αποκαλούμε το παιδί με το όνομά του.Πώς θα βοηθήσει αυτή η στρατηγική;
    Δίνοντας σαφείς οδηγίες στο παιδί και διατηρώντας την βλεμματική επαφή, το βοηθάμε στο να εστιάσει καλύτερα σε αυτά του λέμε. Παράλληλα μπορούμε να του κάνουμε ερωτήσεις, ώστε να βεβαιωθούμε ότι δίνει την απαραίτητη προσοχή.
  4. Επιλέξτε μαζί ένα “φρούριο- διαβάσματος”
    Ρωτήστε το παιδί σας ποιος είναι ο αγαπημένος του χώρος μέσα στο δωμάτιό του και τοποθετείστε εκεί το γραφείο του. Φροντίστε να είναι απόλυτα καθαρό, χωρίς περιττά πράγματα επάνω. Κάντε μία γραπτή συμφωνία όπου θα καθορίζει την καθημερινή ώρα επίσκεψης στο φρούριο. Την ώρα εκείνη στο ”φρούριο” θα βρίσκεται μόνο το παιδί και δεν θα επιτρέπεται η είσοδος σε κανένα από τα αδέρφια.Πώς θα βοηθήσει αυτή η στρατηγική;
    Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ αποσπώνται πολύ εύκολα από τα διάφορα μικροαντικείμενα μέσα στο δωμάτιο τους. Ένα καθαρό γραφείο που έχει επάνω μόνο τα απαραίτητα για το διάβασμά του και τις εργασίες του (μολύβια, γόμα, βιβλίο κλπ.) θα τον ” γλιτώσει” από το ψάξιμο και θα τον βάλει κατευθείαν στο απαραίτητο κλίμα για να ξεκινήσει το διάβασμα.
  5. Ερωτήσεις για την οργάνωσή του
    Πριν το ξεκίνημα οποιασδήποτε δραστηριότητας βοηθήστε το παιδί σας να οργανωθεί με τις ερωτήσεις που του θέτετε. Για παράδειγμα για μία εκδρομή που έχετε προγραμματίσει μπορείτε να ρωτήσετε ”Έχεις σκεφτεί τι θέλεις να πάρεις μαζί σου εκείνη την ημέρα”, ”Θέλεις να πάρεις κάποιο συγκεκριμένο φαγητό για την διάρκεια του ταξιδιού”, ”Πιστεύεις ότι θα σου χρειαστεί η συσκευή για να ακούς τραγούδια;” και ούτω καθεξής.Πώς θα βοηθήσει αυτή η στρατηγική;
    Οι ερωτήσεις βοηθούν τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ να οργανωθούν σε μία διαδικασία που πρόκειται να ακολουθήσουν καθώς τους δίνεται η δυνατότητα να την σκεφτούν καλύτερα και να την επεξεργαστούν. Επιπλέον, με τον τρόπο αυτό, είναι κατάλληλα προετοιμασμένα για την καθορισμένη τους δραστηριότητα-υποχρέωση και δεν αγχώνονται την τελευταία στιγμή για τα χρονικά περιθώρια που τους απομένουν.

Παιδαγωγικό Κέντρο