Skip to main content

Καθημερινές τεχνικές χαλάρωσης, οργάνωσης και διέγερσης για τα παιδιά

Η καθημερινότητα των παιδιών σήμερα είναι πολύ έντονη και κουραστική. Τα παιδιά, στην προσπάθειά τους να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του οικογενειακού και σχολικού περιβάλλοντος, εκδηλώνουν ποικίλες αντιδράσεις σαν αποτέλεσμα της συναισθηματικής φόρτισης και του στρες που βιώνουν.

Οι εκπαιδευτικοί, οι θεραπευτές αλλά και οι γονείς, κρίνοντας από τη συμπεριφορά του παιδιού κάθε φορά, μπορούν να εφαρμόσουν τεχνικές που θα βοηθήσουν το παιδί να χαλαρώσει, να οργανωθεί ή να επανέλθει στο κατάλληλο επίπεδο εγρήγορσης.

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΑΛΑΡΩΣΗΣ

Το παιδί χαλαρώνει με μεγαλύτερη ευκολία όταν:

  • κάνει ένα ζεστό μπάνιο
  • δέχεται βαθειά πίεση ή τρίψιμο στην πλάτη
  • δέχεται πίεση στις αρθρώσεις, τεντώνει και χαλαρώνει τους μύς
  • κουλουριάζεται σε υπνόσακο ή μεγάλα μαξιλάρια
  • τυλίγεται σφιχτά σε κουβέρτα
  • περιβάλλεται από καταπραϋντικά αρώματα, απαλή μουσική και χαμηλό φωτισμό
  • ξεκουράζεται σε μια ήσυχη γωνιά του δωματίου
  • ασχολείται με παιχνίδια που κινούνται
  • αγκαλιάζει αγαπημένα πρόσωπα (χωρίς να υπάρχει βλεμματική επαφή) ή λούτρινα παιχνίδια

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ

Τα παιδιά οργανώνουν τη συμπεριφορά τους όταν:

  • ρουφούν πιπίλα ή ζαχαρωτά
  • παίζουν με παιχνίδια με δόνηση
  • κρεμιούνται από μονόζυγο
  • φορούν γιλέκο με βάρος
  • κάνουν πους απς στον τοίχο με τα χέρια τους
  • τραβούν, σηκώνουν ή σπρώχνουν βαριά αντικείμενα 
  • μασούν τραγανές τροφές ή φυσούν με καλαμάκι ή φούσκες
  • κολυμπούν
  • συμμετέχουν σε ρυθμικές δραστηριότητες 

ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΓΡΗΓΟΡΣΗΣ/ΔΙΕΓΕΡΣΗΣ

Το επίπεδο εγρήγορσης του παιδιού αυξάνεται όταν αυτό: 

  • κάθεται σε καρέκλα-μπάλα ή μαξιλάρι με αέρα
  • βρίσκεται σε χώρο με έντονο φωτισμό και φρέσκο, δροσερό αέρα
  • ακούει δυνατή γρήγορη μουσική και ξαφνικούς ήχους 
  • μυρίζει έντονες οσμές (άρωμα, μέντα)
  • κάνει γρήγορη κούνια
  • κάνει γρήγορες απρόβλεπτες κινήσεις (αναπηδά σε μπάλα ή τραμπολίνο)
  • πίνει κρύο νερό ή ανθρακούχο αναψυκτικό
  • παίζει με κρύο νερό
  • ψεκάζεται ελαφρά με δροσερό νερό στο πρόσωπο
  • βοηθά στις δουλειές στο σπίτι ή τον κήπο
  • παίζει κρυφτό ή συμμετέχει σε ομαδικά παιχνίδια με τρέξιμο

Βιβλιογραφία

  • Σαμψωνίδου, Α. (2009). Θεωρία της Αισθητηριακής ολοκλήρωσης και εισαγωγή στην αξιολόγηση και θεραπευτική παρέμβαση. Θεσσαλονίκη.
  • Bundy A.C., Lane, S.J., Murray, E.A. (2002). Sensory Integration Theory and Practice (2nd ed.). Philadelphia: F.A. Davis Company.
  • Yack, E., Aquilla, P. Sutton, S. (2002). Building Bridges Through Sensory Integration. Canada: Future Horizons.

Παιδαγωγικό Κέντρο