Skip to main content

Το παιδί μου κάνει πολλά ορθογραφικά λάθη. Τι μπορώ να κάνω;

Η δυσορθογραφία είναι μια ειδική μαθησιακή δυσκολία που συνίσταται στην ύπαρξη πολλών ορθογραφικών λαθών στη γραφή λέξεων και προτάσεων, καθώς και στην αυθόρμητη γραπτή έκφραση (σύνταξη παραγράφου). Η ειδική μαθησιακή δυσκολία της ορθογραφίας δεν σχετίζεται απαραίτητα με τη νοητική ικανότητα του παιδιού. Συνήθως εμφανίζεται σε παιδιά με φυσιολογική νοημοσύνη. (Βογινδρούκας, Γρηγοριάδου, 2003).

ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Η δυσκολία στην ορθογραφία, συνήθως, οφείλεται σε:
Α) Ανεπαρκή ακουστική ή/και οπτική διάκριση (δυσκολία στην ορθή αντιστοιχία φωνημάτων και γραφημάτων)
Β) Ανεπαρκή μνήμη (δυσκολία στην εφαρμογή των γραμματικών κανόνων)

Πιο αναλυτικά, τα πιο συνήθη ορθογραφικά λάθη των παιδιών είναι τα εξής:

  • Λάθη στο θέμα ή/και στην κατάληξη των λέξεων (πεδί – φωνάζο)
  • Αντικαταστάσεις γραμμάτων στις λέξεις (κοριστάκι αντί κοριτσάκι, πνάω αντί πάνω, δέλω αντί θέλω)
  • Παραλείψεις γραμμάτων και συλλαβών (φιάχνω αντί φτιάχνω, παρούνα αντί παπαρούνα)
  • Προσθήκες περιττών γραμμάτων στις λέξεις (τελειώνιω αντί τελειώνω)
  • Καθρεφτική γραφή γραμμάτων (3 αντί ε)
  • Σύγχυση ομόηχων ή ομοικατάληκτων λέξεων (τον/των, σκηνή/σκοινί, παίρνω/περνώ)
  • Υπερβολικά μικρά ή μεγάλα κενά μεταξύ των λέξεων
  • Επανάληψη των ίδιων λέξεων (το το αγόρι)
  • Ελλιπής χρήση τονισμού στις λέξεις
  • Αδυναμία γραφής εντός των περιθωρίων του τετραδίου
  • Δυσκολία στην εφαρμογή κανόνων έναρξης της πρότασης (κεφαλαίο στην αρχή της πρότασης)

ΤΙ ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ;

Εάν το παιδί παρουσιάζει κάποια από τα παραπάνω χαρακτηριστικά και σε μεγάλη συχνότητα, καλό θα ήταν οι γονείς να κινηθούν προς τη διαγνωστική οδό. Η διάγνωση και αντιμετώπιση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, όπως είναι η δυσορθογραφία, γίνεται από εξειδικευμένους επιστήμονες. Πρόκειται για:

  • Ειδικούς Παιδαγωγούς
  • Λογοθεραπευτές
  • Εργοθεραπευτές
  • Ψυχολόγους

ΔΙΑΓΝΩΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ
«Αθηνά Τεστ»: Σταθμισμένο Διαγνωστικό Εργαλείο

Μέχρι στιγμής το πιο αξιόπιστο σταθμισμένο εργαλείο διάγνωσης ειδικών μαθησιακών δυσκολιών αποτελεί το Αθηνά Τεστ. Πρόκειται για ένα πολυθεματικό τεστ αξιολόγησης, μέσω του οποίου μπορούν να εντοπιστούν συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και που χρήζουν ιδιαίτερης διδακτικοθεραπευτικής παρέμβασης. Χορηγείται αποκλειστικά και μόνο από ειδικούς θεραπευτές, οι οποίοι έχουν αποκτήσει πιστοποίηση χορήγησης. Το τεστ περιλαμβάνει δοκιμασίες που αφορούν στην νοητική ικανότητα, την ακουστική και οπτική μνήμη και διάκριση κ.α. Τα ποσοστά των αποτελεσμάτων του Αθηνά Τεστ «μαρτυρούν» την ύπαρξη ή μη δυσκολιών μάθησης, μεταξύ των οποίων είναι και η δυσορθογραφία.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΔΥΣΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά η δυσορθογραφία, απαιτείται ο σχεδιασμός ενός εξατομικευμένου προγράμματος παρέμβασης που θα περιλαμβάνει:

  • πολυαισθητηριακές μεθόδους
  • εικονογραφημένες μεθόδους
  • μνημονικές τεχνικές
  • τεχνικές ενίσχυσης της φωνολογικής ενημερότητας

Βιβλιογραφία

  • Στασινός, Δ. (2013). Η Ειδική Εκπαίδευση 2020. Για μια Συμπεριληπτική ή Ολική Εκπαίδευση στο Νέο-ψηφιακό σχολείο με Ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
  • Βογινδρούκας Ι., Γρηγοριάδου Ε. (2003). Γραφή-Ορθογραφία: Μεταγλωσσικές Δεξιότητες, στο περιοδικό Επικοινωνία του Πανελληνίου Συλλόγου Λογοπεδικών, τεύχος 17, σελ. 9-17.
  • Πολυχρόνη Φ. (2011). Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες. Αθήνα: Εκδόσεις Πεδίο
  • Καλαντζή – Αζίζι Α., Ζαφειροπούλου Μ. (2004). Προσαρμογή στο σχολείο. Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
  • Παιδαγωγικό Κέντρο. ΑΘΗΝΑ ΤΕΣΤ: Διάγνωσης Μαθησιακών Δυσκολιών. https://paidagogiko.gr/athina-test

Παιδαγωγικό Κέντρο