Γραφή και Εργοθεραπεία
Η γραφή δεν είναι μια απλή συνήθεια που μαθαίνεται. Αντιπροσωπεύει μια περίπλοκη νεύρο-αναπτυξιακή διαδικασία που αφορά πολλαπλούς μηχανισμούς (οπτικούς, κιναισθητικούς, αυτόματης μηχανικής μνήμης και οπτικοποίησης) και συνδέεται με την εγκεφαλική κυριαρχία (Καραπέτσας 1993).
Ένας από τους πρώτους παράγοντες που εντοπίζονται ως δυσκολία σε ένα παιδί από το προνήπιο ακόμα είναι το κατά πόσο μπορεί να ζωγραφίσει με άνεση και ακρίβεια η να γράψει. Το γράψιμο λοιπόν είναι από τις σημαντικότερες δεξιότητες του ανθρώπου που σχετίζεται με την ολοκλήρωση όλων των κινητικών και αισθητικών δεξιοτήτων του.
Οι παράγοντες που επηρεάζουν την σωστή γραφή είναι: Λεπτή κινητικότητα, αδρή κινητικότητα, στάση σώματος, μυικός τόνος, σύλληψη μολυβιού, σταθερότητα συμπεριφοράς, συγκέντρωση προσοχής, οπτικοκινητικός συντονισμός, διαχωρισμός εικόνας – φόντου, οπτικό κλείσιμο, προσανατολισμός στο χώρο, κατανόηση μεγεθών.
Ωστόσο ήδη από το νηπιαγωγείο αλλά και στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου μπορούμε να εφαρμόσουμε μια σειρά ασκήσεων που θα βοηθήσουν το παιδί να ανταποκριθεί με μεγαλύτερη ευχέρεια στις απαιτήσεις του γραπτού λόγου.
Εάν οι δυσκολίες στην κίνηση είναι σημαντικές , πρωταρχικός στόχος θα πρέπει να είναι η βελτίωση της κινητικότητας στο σύνολο της.
Εφόσον το παιδί καταφέρει σε γενικές γραμμές να συντονίζει τις αδρές κινήσεις του, επόμενος στόχος είναι η εξάσκηση στις λεπτές κινήσεις.Κατάλληλες για το σκοπό αυτό είναι οι ασκήσεις ενδυνάμωσης των δακτύλων (κόψιμο με ψαλίδι, κούμπωμα ρούχων)
Επόμενος σκοπός είναι το σωστό κράτημα μολυβιού και όταν αυτός επιτευχθεί μπορούμε να περάσουμε στη σωστή φορά της κίνησης της γραφής Ορισμένες χρήσιμες ασκήσεις είναι οι παρακάτω:
- Σχηματισμός γεωμετρικών σχημάτων, ξεκινώντας από τον κύκλο και περνώντας στα τετράγωνα και τρίγωνα
- Σχηματισμός ευθείων γραμμών και στην συνέχεια οριζοντίων και κάθετων γραμμών μέσα σε πλαίσια
- Προετοιμασία για γράμματα όπως Τ και Π
- Σχηματισμός τεθλασμένων γραμμών για την προετοιμασία των γραμμάτων Ν και Κ
- Σχηματισμός καμπτικών γραμμών (ελατήρια)
- Ένωση τελείων
- Στη συνέχεια μπορεί το παιδί να ξεκινήσει γράφοντας τα γράμματα σε μεγάλο μέγεθος ώσπου σταδιακά να φτάσει στο επιθυμητό
Παιδαγωγικό Κέντρο
Πηγές:
- Jennings 1981, Addy1993, Cermak 1993