Skip to main content
ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΟΓΟΥ - Τι πρέπει να γνωρίζουμε

ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ ΛΟΓΟΥ – Τι πρέπει να γνωρίζουμε

Ο άνθρωπος είναι το μοναδικό ον που είναι προικισμένο από τη φύση, με τη δυνατότητα να αναπτύξει το λόγο. Τα αποτελέσματα σωρείας πειραμάτων που είχαν ως στόχο τη διδαχή του λόγου σε ζώα π.χ. χιμπατζήδες, στηρίζουν εντονότερα τη θεωρία ότι η κατάκτηση του λόγου είναι αποτέλεσμα βιογενετικών προϋποθέσεων. (Chomsky, 1957, Loke, 1983)

 

Η καθυστέρηση λόγου αποτελεί μια ειδική διαταραχή κατά την οποία ο λόγος του παιδιού εξελίσσεται με αργό ρυθμό ή ακολουθεί μη αναμενόμενη πορεία εξέλιξης, χωρίς να συνυπάρχουν οργανικά προβλήματα. Το παιδί δυσκολεύεται να αναπτύξει λεκτική έκφραση ή δεν αναπτύσσει καθόλου μέχρι και 2-3 ετών, ενώ η κατανόηση είναι ανάλογη με την ηλικία του. Συγκεκριμένα όταν μιλά δε έχει πλούσιο λεξιλόγιο, δεν συντάσσει σωστά, κάνει γραμματικά και μορφολογικά λάθη ενώ σαν ακροατής κατανοεί το οικείο λεξιλόγιο, απλές συντακτικές δομές, απλά γραμματικά-μορφολογικά στοιχεία. 

Υπολογίζεται ότι το 20 με 25% των παιδιών παρουσιάζουν ανωριμότητα ή ελαφριά καθυστέρηση λόγου.

Για να προσδιοριστεί εάν ένα παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου, θα πρέπει να γνωρίζουμε τα βασικά αναπτυξιακά ορόσημα.

Σε γενικές γραμμές, στα παιδιά με φυσιολογική εξέλιξη (Τσιάντης & Αλεξανδρίδης, 2008): 

  • μεταξύ του 6ου και 10ου μήνα ηλικίας εμφανίζεται το βάβισμα
  • μεταξύ του 8ου και 10ου μήνα αναπτύσσεται η κατανόηση των λέξεων
  • στην ηλικία των 12-13 μηνών αρχίζει η εκφορά των λέξεων (έναρξη ομιλίας)
  • μεταξύ 12ου και 24ου μήνα αναπτύσσεται ο συνδυασμός λέξεων (φράσεις)
  • από την ηλικία των 2 ετών παρουσιάζει αλματώδη εξέλιξη στη γραμματική δομή (μορφολογία και σύνταξη)
  • στην ηλικία των 3 ετών έχει κατακτήσει τις βασικές μορφο- συντακτικές δομές της μητρικής του γλώσσας
  • στην ηλικία των 4 ετών έχει μάθει και εφαρμόζει τους βασικούς γραμματικούς κανόνες

Ποια είναι λοιπόν τα σημάδια που θα πρέπει να προσέξουν οι γονείς;

Το παιδί παρουσιάζει καθυστέρηση λόγου όταν έχει κλείσει τα 2,5 έτη και:

  • Επικοινωνεί συνήθως δείχνοντας αυτό που θέλει.
  • Το εκφραστικό του λεξιλόγιο είναι μικρότερο από δέκα λέξεις (λέει μόνο ‘μαμά’, ‘μπαμπά’, ‘νάνι’, ‘μαμ’, ‘ατα’…).
  • Δυσκολεύεται να αναφέρει το όνομά του και να επαναλάβει λεξεις που του λέμε
  • Δεν χρησιμοποιεί τις προσωπικές αντωνυμίες και τον πληθυντικό αριθμό.
  • Ο λόγος του είναι ακατανόητος (μόνο το στενό περιβάλλον κατανοεί το παιδί)
  • Δεν ακολουθεί εντολές ή οδηγίες (π.χ. Δώσε το παιχνίδι)
  • Δεν δημιουργεί προτάσεις ή φράσεις (π.χ. Μαμά θέλω νερό, μαμά τρώει)
  • Η ομιλία συνοδεύεται συχνά από φωνολογικές ή/ και αρθρωτικές διαταραχές.

Γιατί πρέπει να απευθυνθώ σε Παθολόγο Λόγου και Ομιλίας;

Πολύ συχνά η καθυστέρηση λόγου συνδέεται άμεσα με την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Όσο πιο γρήγορα γίνει η διάγνωση και αντιμετωπιστούν οι δυσκολίες στον προφορικό λόγο τόσο λιγότερες δυσκολίες θα παρουσιαστούν στη μάθηση. Επομένως, για την αποτελεσματική επικοινωνία του παιδιού και την μετέπειτα επιτυχή σχολική του επίδοση η καθυστέρηση λόγου δεν πρέπει να παραβλέπεται από τους γονείς.Θα πρέπει λοιπόν να συμβουλευτούν (εκτός από τον Παιδίατρο, που θα ελέγξει τη γενικότερη ανάπτυξη του παιδιού), έναν Λογοθεραπευτή, προκειμένου να αξιολογήσει την εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του και να τους κατευθύνει προς τον καλύτερο τρόπο παρέμβασης, εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.


Παιδαγωγικό Κέντρο