Skip to main content
Συναισθηματική Νοημοσύνη (E.Q)

Συναισθηματική Νοημοσύνη (E.Q)

To κλειδί για τη μελλοντική επιτυχία του ατόμου!

Για πολλά χρόνια η νοημοσύνη σχετιζόταν με τον παραδοσιακό ορισμό της ευφυΐας και μετριόταν συγκεκριμένα με τον δείκτη νοημοσύνης (IQ). Ακόμη, επικρατούσε η πεποίθηση ότι ένα άτομο με υψηλό δείκτη νοημοσύνης μπορεί να πετύχει σε κάθε τομέα της ζωής του.

Ωστόσο, με το πέρασμα των χρόνων η θεωρία αυτή άρχισε να αμφισβητείται. Έτσι, έπειτα από αρκετές μελέτες και έρευνες αποδείχθηκε ότι υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες εκτός της ευφυΐας που επηρεάζουν, αλλά και συμβάλλουν σημαντικά στην πορεία τόσο της επαγγελματικής όσο και της προσωπικής ζωής των ανθρώπων. Οι παράγοντες αυτοί αποτελούν και τη λεγόμενη συναισθηματική νοημοσύνη( E.Q).

Ο δείκτης IQ (διανοητική νοημοσύνη) αφορά στο αριθμητικό, γνωστικό κομμάτι, ενώ ο δείκτης EQ σχετίζεται με τα συναισθήματα. Η διανοητική νοημοσύνη είναι κάτι προκαθορισμένο από τη γέννηση του ανθρώπου, που εξελίσσεται μέχρι κάποια ηλικία και σταματά, ενώ η συναισθηματική νοημοσύνη είναι κάτι το οποίο μπορεί να αναπτυχθεί σε οποιαδήποτε ηλικία. Ακόμη , το IQ ελέγχει τη λογική και επηρεάζει ελάχιστα τις σχέσεις μας με τους άλλους, ενώ το EQ ελέγχει τα συναισθήματά μας και έχει καθοριστικό ρόλο στις σχέσεις μας με τους συνανθρώπους.

Ειδικότερα, με τον όρο συναισθηματική νοημοσύνη νοείται η ικανότητα να αναγνωρίζει κανείς τα δικά του συναισθήματα, να τα κατανοεί και να τα ελέγχει. Είναι επίσης η ικανότητα να αναγνωρίζει και να κατανοεί τα συναισθήματα των ανθρώπων γύρω του και να μπορεί να χειρίζεται αποτελεσματικά τόσο τα δικά του συναισθήματα όσο και τις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Ύστερα από μία σειρά επιστημονικών ερευνών , είναι πλέον αποδεδειγμένο πως ο υψηλός δείκτης νοημοσύνης (I.Q) και η υψηλή ακαδημαϊκή επίδοση, έχουν μικρή σχέση με την ισορροπία, ευτυχία και αργότερα επιτυχία του ατόμου στη ζωή του. Έχει παρατηρηθεί ότι άτομα με υψηλό IQ και υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις στο σχολείο, αργότερα στη ζωή τους δεν είχαν την αναμενόμενη επαγγελματική, προσωπική και διαπροσωπική επιτυχία. Στον αντίποδα, αντιμετώπιζαν αρκετά προβλήματα κοινωνικοποίησης και δυσκολίες προσαρμογής στο επαγγελματικό και διαπροσωπικό επίπεδο, καθώς και στο κτίσιμο της προσωπικής αλλά και διαπροσωπικής τους ευτυχίας και ισορροπίας. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με την έρευνα  του επιφανή ψυχολόγου και καθηγητή Dr. Daniel Goleman  το IQ συνεισφέρει μόνο κατά 20% στη μελλοντική επιτυχία και ισορροπία του ατόμου, ενώ το 80% βασίζεται στην ανάπτυξη της Συναισθηματικής Νοημοσύνης (EQ).

Ο όρος Συναισθηματική Νοημοσύνη (E.Q.) χαρακτηρίζει την ικανότητα του ανθρώπου:

  • να ενεργοποιεί τον εαυτό του
  • να επιμένει
  • να επιβιώνει παρ’ όλες τις αντιξοότητες και δυσκολίες
  • να ελέγχει τις παρορμήσεις του
  • να καθυστερεί την ικανοποίηση των αναγκών του.
  • να ρυθμίζει τη διάθεσή του
  • να ελέγχει τις ψυχολογικές διακυμάνσεις του ώστε να μην επηρεάζουν την κρίση του
  • να έχει την ικανότητα να συμπάσχει
  • να έχει ενσυναίσθηση
  • να συναισθάνεται με τους συνανθρώπους του
  • να έχει θετική και αισιόδοξη σκέψη και να ελπίζει θετικά σε κάτι καλύτερο 

 

Όλοι αυτοί οι παράγοντες είναι καθοριστικοί για την καλλιέργεια και ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης.

 Οι γονείς των παιδιών οφείλουν να συνειδητοποιήσουν ότι για να πετύχουν μελλοντικά τα παιδιά τους θα πρέπει να καλλιεργήσουν τα χαρακτηριστικά του EQ, όπως την αυτοπεποίθηση, την αυτογνωσία, την πίστη στον εαυτό και τις ικανότητές τους, την τόλμη, την  ευελιξία, την ενσυναίσθηση, την επιμονή και την υπομονή, την θετική σκέψη, καθώς και την ικανότητα έκφρασης του εαυτού με άνεση και ειλικρίνεια. Επιπλέον με τη σωστή διαπαιδαγώγηση, με χρήση αγάπης με όρια, οι γονείς  μπορούν να γίνουν καταλύτες στην καλλιέργεια της Συναισθηματικής Νοημοσύνης στη ζωή των παιδιών.Αυτό μπορεί να επιτευχθεί, εφόσον οι ίδιοι πιστέψουν στις ικανότητες, τα ταλέντα και τη μοναδικότητα του παιδιού τους και του εμφυτεύσουν πίστη στον εαυτό τους, καλλιέργεια υψηλών ηθικών αξιών, αλλά και αισιόδοξη άποψη και στάση για τη ζωή. Ωστόσο ουσιαστικός είναι και ο ρόλος του σχολείου, όπου οι εκπαιδευτικοί και οι σχολικοί ψυχολόγοι μπορούν να εμπνεύσουν στα παιδιά την αγάπη για μάθηση, έρευνα και εξέλιξη. Έτσι τα παιδιά θα ανακαλύψουν την ευφυΐα τους και θα εκφράσουν τον αληθινό τους εαυτό. 


Παιδαγωγικό Κέντρο