10 + 1 λόγοι για να επισκεφθεί ένα παιδί τον λογοθεραπευτή
Σπυράκη Νεκταρία – Λογοθεραπεύτρια
Η λογοθεραπεία είναι μια επιστήμη που δημιουργήθηκε πριν περίπου 50 έτη, όμως έχει γίνει ευρέως γνωστή σε όλους τα τελευταία χρόνια. Ασχολείται με διαταραχές που επηρεάζουν την επικοινωνία αλλά και τον τομέα της σίτισης, ανεξαρτήτως όμως από τον αιτιολογικό παράγοντα, καθώς αυτός μπορεί να είναι νευρολογικός, ανατομικός, ψυχοσυναισθηματικός ή περιβαλλοντικός. Μερικοί λόγοι για να επισκεφθεί ένα παιδί έναν επαγγελματία λογοθεραπευτή είναι οι εξής:
- Φωνολογικές και αρθρωτικές δυσκολίες
Συμβαίνουν όταν δεν μπορούμε να εκφέρουμε σωστά και καθαρά τα φωνήματα (αλφάβητο), δηλαδή δεν γίνονται σωστές κινήσεις και δεν τοποθετούνται σωστά οι αρθρωτές ή υπάρχει δυσκολία στην αντίληψη της ομιλίας. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μην υπάρχει καταληπτή και καθαρή ομιλία. Μπορεί να εμφανιστεί είτε μεμονωμένα σε κάποιο φώνημα π.χ στο ΄σ΄, είτε σε επίπεδο λέξης. - Καθυστέρηση της ομιλίας
Καθυστέρηση ομιλίας είναι όταν η ομιλία/επικοινωνία του παιδιού δεν είναι αντίστοιχη με την ηλικία του, με γνώμονα τα γλωσσικά αναπτυξιακά ορόσημα. Σύμφωνα με τα οποία η ικανότητα εκφοράς λέξεων ξεκινά από την ηλικία των 12 μηνών, όπου τα παιδιά λένε τις πρώτες πραγματικές λεξούλες (μαμά, μπαμπά, άτα κτλ). Μπορεί να εμφανιστεί για αρκετούς λόγους (π.χ έαν το παιδί έχει κάποια δυσκολία ακοολογικής φύσεως, περιβαλλοντικούς παράγοντες κ.α). - Διαταραχές στο ρυθμό/ροή της ομιλίας
Όταν οι δυσρυθμίες, οι επαναλήψεις, οι παύσεις και η ταχυλαλία εμποδίζουν την σωστή μεταφορά κάποιου μηνύματος με ευχέρεια από τον ομιλητή. - Φωνητικές διαταραχές
Υπάρχουν όταν ο τόνος, η ηχηρότητα ή η ποιότητα της φωνής του παιδιού δυσκολεύει την επικοινωνία. - Δυσκολίες στην γραμματική και την σύνταξη
Αυτές οι δυσκολίες εμφανίζονται σε άτομα με γλωσσικές διαταραχές, όπου πιθανώς να μην υπάρχει η δεξιότητα του σχηματισμού προτάσεων, χρήση κατάλληλων λέξεων κ.α, με αποτέλεσμα ο ομιλητής να μην επικοινωνεί αυτά που θέλει σωστά στον δέκτη. - Μαθησιακές δυσκολίες
Μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά των μαθησιακών δυσκολιών έχουν να κάνουν με την κίνηση και την συγκέντρωση (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας) και με την ικανότητα της μνήμης. - Ακοολογικής φύσεως δυσκολίες
Ο ακοολογικός έλεγχος είναι από τα πρώτα πράγματα που θα ζητήσει ένας λογοθεραπευτής να κάνετε, για να αποκλείσουμε την πιθανότητα κάποιας δυσλειτουργίας της ακοής, όπως η βαρηκοΐα και η κώφωση. - Κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες
Οι πιο συχνές κρανιοπροσωπικές ανωμαλίες είναι οι υπερωϊοσχιστίες και οι χειλεοσχιστίες. Στις οποίες αντιμετωπίζουμε δυσκολίες στη σίτιση και την επικοινωνία. - Νευρολογικές, αναπτυξιακές και διανοητικές διαταραχές
Οι οποίες επηρεάζουν την ικανότητα της επικοινωνίας σε διάφορους τομείς της. Μερικές από αυτές είναι η απραξία του λόγου, όπου υπάρχει έλλειψη συντονισμού και αδυναμία του μυϊκού συστήματος των αρθρωτών της επικοινωνίας, πολλά σύνδρομα, οι Διαταραχές Αυτιστικού Φάσματος (ΔΑΦ) κ.α. - Εγκεφαλικές βλάβες
Οι οποίες μπορεί να προκληθούν από τραυματισμούς αλλά και πολλές ακόμη αιτίες, χρήζουν λογοθεραπευτικής αποκατάστασης έτσι ώστε να ενισχυθεί η ικανότητα της επικοινωνίας. - Δυσκολία κατά τη σίτιση και την κατάποση τροφίμων
Αυτές οι δυσκολίες εκτός ότι επηρεάζουν την πρόσληψη απαραίτητων θρεπτικών συστατικών στον οργανισμό των παιδιών, επηρεάζουν και την στοματική κινητική ικανόητα καθώς και την πρόοδο την ομιλίας τους.
Βιβλιογραφία
1. Anderson, N., & Shames, G. (2013). Εισαγωγή στις διαταραχές επικοινωνίας. (Ν. Ζιάβρα , & Ν. Τρίμμης , Επιμ.) Κύπρος: Broken Hill Publishers LTD. Ανάκτηση 2023
2. Enderby , P., & Emerson, J. (1996, June 29). PubMed. doi:10.1136/bmj.312.7047.1655
3. Owens, R. (2016). Γλωσσικές διαταραχές – Μια πρακτική προσέγγιση στην Αξιολόγηση και την Παρέμβαση (6η εκδ.). (Ε. Τόκη , Επιμ.) Πάτρα: GOTSIS. Ανάκτηση 2023
4. Roth, F., & Worthington, C. (2016). Εγχειρίδιο λογοθεραπείας (1η εκδ.). (Ν. Τρίμμης , Ν. Ζιάβρα, & Μ. Νησιώτη, Επιμ.) Κύπρος: Broken Hill Publlishers LTD. Ανάκτηση 2023