
Επιστροφή στο σχολείο: Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά και τους εφήβους να προσαρμοστούν μετά τις διακοπές
Γεωργαλή Ιωάννα – Ψυχολόγος
Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις διακοπές μπορεί να είναι απελευθερωτική αλλά και αγχωτική για τα παιδιά. Η αλλαγή ρουτίνας, οι νέες απαιτήσεις και τα κοινωνικά περιβάλλοντα δημιουργούν συναισθηματική ένταση. Με μερικές απλές στρατηγικές, μπορείτε να κάνετε τη μετάβαση πιο ομαλή και θετική.
Γιατί είναι δύσκολη η μετάβαση;
- Αλλαγή ρουτίνας: Από χαλαρούς ρυθμούς στις απαιτήσεις του σχολείου.
- Συναισθηματική φόρτιση: Άγχος για επιδόσεις ή κοινωνικές σχέσεις.
- Νέα κοινωνικά πλαίσια: Προσαρμογή σε νέα ή ανανεωμένα περιβάλλοντα.
Έρευνες δείχνουν ότι τα παιδιά που βιώνουν σταθερή ρουτίνα και προβλεψιμότητα προσαρμόζονται γρηγορότερα και με λιγότερο άγχος (Harper, 2016; Dockett & Perry, 2014; Rimm-Kaufman & Pianta, 2000).
Πρακτικές συμβουλές για παιδιά:
1. Επαναφέρετε τη ρουτίνα
- Ξεκινήστε πριν την πρώτη μέρα σχολείου με σταθερές ώρες ύπνου και φαγητού.
- Δημιουργήστε πρόγραμμα που μοιάζει με τη σχολική ημέρα (πρωινό, μελέτη, διάλειμμα).
2. Συζητήστε και στηρίξτε συναισθηματικά
- Αναγνωρίστε τα συναισθήματα: “Καταλαβαίνω ότι νιώθεις λίγο άγχος.”
- Ενθαρρύνετε το παιδί να μιλήσει για φόβους και ανησυχίες.
- Μοιραστείτε δικές σας εμπειρίες για να δείξετε ότι η προσαρμογή είναι φυσιολογική.
3. Προετοιμάστε μαζί το παιδί
- Επισκέψεις στο σχολείο πριν ανοίξει (Dockett & Perry, 2014; Harper, 2016).
- Συμμετοχή στην οργάνωση τσάντας και χώρου διαβάσματος.
- Συζήτηση για τα θετικά της νέας χρονιάς: φίλοι, δραστηριότητες, νέες γνώσεις.
4. Συνεργαστείτε με το σχολείο
- Επικοινωνήστε με τον εκπαιδευτικό για ενημέρωση και υποστήριξη.
- Συμμετοχή σε «ανοιχτές μέρες» ή ενημερωτικές συναντήσεις.
5. Διατηρήστε καθημερινές ρουτίνες
- Ώρες ύπνου, φαγητού, διαλείμματα μελέτης και ελεύθερου χρόνου.
- Η σταθερή δομή μειώνει το άγχος και ενισχύει την αυτορρύθμιση (Margetts, 2007).
Πρακτικές συμβουλές για εφήβους:
Η επιστροφή στο σχολείο για εφήβους μπορεί να φέρει άγχος για σχολικές επιδόσεις,κοινωνικές σχέσεις και νέες απαιτήσεις. Μερικές στρατηγικές που βοηθούν είναι:
- Αυτορρύθμιση: Καθορισμός προσωπικών στόχων, προγραμματισμός χρόνου για διάβασμα, ξεκούραση και κοινωνικές δραστηριότητες.
- Κοινωνική υποστήριξη: Διατήρηση φιλικών σχέσεων, συμμετοχή σε ομάδες ή εξωσχολικές δραστηριότητες, συζήτηση για προβλήματα με γονείς ή μέντορες.
- Διαχείριση άγχους: Mindfulness, αναπνοές, journaling ή άλλες τεχνικές χαλάρωσης.
- Συνεργασία με το σχολείο: Αναζήτηση βοήθειας για δυσκολίες σε μαθήματα ή σχέσεις.
Οι έφηβοι που διαθέτουν υποστηρικτικό κοινωνικό δίκτυο και δεξιότητες αυτορρύθμισης προσαρμόζονται πιο εύκολα και βιώνουν λιγότερο άγχος (Rimm-Kaufman & Pianta, 2000).
Σημάδια ότι χρειάζεται επιπλέον στήριξη:
- Συχνά σωματικά συμπτώματα (πονοκέφαλοι, ναυτία) μόνο πριν ή κατά την πρώτη ώρα σχολείου.
- Άρνηση να πάει σχολείο για περισσότερες από 2–3 εβδομάδες.
- Έντονη αλλαγή διάθεσης ή δυσκολία στις κοινωνικές σχέσεις.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, η συνεργασία με παιδοψυχολόγο ή ειδικό ψυχικής υγείας είναι σημαντική.
Συμπέρασμα
Η επιστροφή στο σχολείο μπορεί να γίνει ευχάριστη και ομαλή. Η σωστή προετοιμασία, η σταθερή ρουτίνα, η συναισθηματική στήριξη και η συνεργασία με το σχολείο βοηθούν το παιδί να ξεκινήσει τη χρονιά με αυτοπεποίθηση και θετική διάθεση.
Βιβλιογραφία
– Dockett, S., & Perry, B. (2014). Continuity of learning: A resource to support effective transition to school and school aged care. Australian Government, Department of Education.
– Harper, L. J. (2016). Supporting Young Children’s Transitions to School: Recommendations for Families. Early Childhood Education Journal, 44(6), 653–659.
– Margetts, K. (2007). Preparing children for school: Benefits and privileges. Australian Journal of Early Childhood, 32(2), 43–50.
– Rimm-Kaufman, S. E., & Pianta, R. C. (2000). An ecological perspective on the transition to kindergarten: A theoretical framework to guide empirical research. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(5), 491–511.