Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών (E.Q.)
Γιατί είναι σημαντικότερη από το I.Q. τους?
Οι επιστημονικές μελέτες έχουν αποφανθεί πως ο δείκτης νοημοσύνης και η επίδοσή του δεν σχετίζεται τόσο με την πραγματική ευτυχία του παιδιού στην ζωή του. Αντιθέτως μάλιστα, παιδιά με πολύ υψηλό I.Q. απέκτησαν δυσκολίες σε ζητήματα ισορροπίας, προσαρμογής και κοινωνικότητας.
Για του λόγου το αληθές, σύμφωνα με τον Goleman(‘’E.Q.: WhyitmattersmorethanI.Q.?’’) για την ευτυχία ενός παιδιού, το I.Q. του συνδράμει μόνον κατά 20%, εν συγκρίσει με το E.Q. του που συνδράμει κατά 80%.
-Τι σημαίνει όμως E.Q.?
Πρόκειται για την ικανότητα να επιμένει και να επιζεί των δύσκολων καταστάσεων, να δύναται να ελέγχει τον εαυτό του αψηφώντας τις δικές του ανάγκες, να συναισθάνεται τους άλλους (empathy) και να μην επηρεάζεται από την ψυχολογική του διάθεση. Τέλος, να κάνει θετικές σκέψεις (Goleman, 1995). Επιπροσθέτως, έχει αποδειχθεί πως το E.Q. ενός παιδιού δύναται να καλλιεργηθεί και να εξελιχθεί, ανάλογα με το περιβάλλον και τις συνθήκες της ζωής του.
-Τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να βελτιωθεί το E.Q.?
Εκτός της κληρονομικότητας, η οικογένεια και η κοινωνία παίζουν σημαντικό ρόλο. Οι γονείς θα μπορούσαν να εμφυσήσουν στο παιδί:
- τόλμη,
- αυτογνωσία,
- αυτοπεποίθηση,
- πίστη στον εαυτό,
- έκφραση εαυτού,
- ρεαλιστικές φιλοδοξίες,
- υπομονή,
- ευελιξία,
- υπευθυνότητα,
- ανάληψη ευθυνών.
Επιπλέον, να οδηγεί το ίδιο τα αισθήματά του κι όχι να παρασύρεται από αυτά.
Συμπερασματικά, οι γονείς έχουν στα χέρια τους το ‘’κλειδί’’ της ευτυχισμένης και ισορροπημένης ζωής του παιδιού τους: άνευ όρων αγάπη, σαφή και σταθερά όρια, σεβασμό στον ρυθμό και την μοναδικότητά του, αλλά και θετική στάση ζωής!..
Βιβλιογραφία-Πηγές:
- GottmanJohn(1997) ‘’Η συναισθηματική νοημοσύνη των παιδιών’’ (‘’Theheartofparenting’’)
Παιδαγωγικό Κέντρο