Σημάδια Αυτισμού σε Προσχολική και Σχολική Ηλικία
Οι αδυναμίες των παιδιών δεν είναι πάντα εμφανείς από μικρή ηλικία. Ιδιαίτερα, τα σημάδια του αυτισμού εμφανίζονται με διαφορετικό τρόπο σε διαφορετικές ηλικίες.
Αυτός είναι και ο λόγος που οι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι όταν γνωρίσεις ένα παιδί με αυτισμό, γνώρισες απλά ένα παιδί με αυτισμό.
Κάποια σημάδια, ωστόσο, βοηθούν στον εντοπισμό αδυναμιών/δυσκολιών των παιδιών στην προσχολική και σχολική ηλικία. Αυτά τα σημάδια δεν οδηγούν απαραίτητα σε διάγνωση αυτισμού, αλλά συμβάλλουν περισσότερο στην κατανόηση της συμπεριφοράς του παιδιού. Αν η συμπεριφορά του παιδιού απαρτίζεται από πολλά από τα χαρακτηριστικά που θα αναφερθούν, μπορείτε να επισκεφθείτε ειδικούς φορείς και θεραπευτές. Η καλύτερη ενημέρωση, άλλωστε, είναι η έγκαιρη και η συνεχής.
Σημάδια Αυτισμού στην Προσχολική Ηλικία
Σημάδια αυτισμού στην προσχολική ηλικία μπορεί να είναι:
- καθυστέρηση ομιλίας – απουσία ομιλίας ή ελλιπής
- μειωμένη απόκριση σε ήχους και στο όνομά του
- δε δείχνει αντικείμενα ή ανθρώπους
- δεν προσέχει άλλους ανθρώπους γύρω του
- δεν παρατηρεί ή παίζει με άλλα παιδιά
- απουσία ή μειωμένη βλεμματική επαφή
- δυσκολία έκφρασης συναισθημάτων
- δεν αντιδρά στα συναισθήματα άλλων ανθρώπων
- δε ξεκινά δραστηριότητες ή παιχνίδια
- δεν έχει δημιουργικό παιχνίδι
- ασυνήθιστη ή/και επαναλαμβανόμενη κίνηση άκρων
Σημάδια Αυτισμού Στη Σχολική Ηλικία
Σημάδια πιθανής εμφάνισης Αυτισμού στη σχολική ηλικία είναι:
Προβλήματα Επικοινωνίας:
- καθυστέρηση ομιλίας σε μικρότερη ηλικία
- παραγωγή ομιλίας με διαφορετική/περίεργη προσωδία φωνής
- επανάληψη/μίμηση λέξεων που ακούν αντί να ανταποκρίνονται σε αυτές
- αναφορά στον εαυτό τους σε β’ ή γ’ ενικό π.χ. ο Γιάννης (αντί για εγώ)
- παραγωγή ομιλίας μόνο όταν επιθυμούν κάτι π.χ. το αγαπημένο τους παιχνίδι
Κοινωνικές Δυσκολίες:
- δεν παίζουν με άλλα παιδιά
- προσπαθούν αδέξια να συναναστραφούν με άλλα παιδιά π.χ. επιθετικά
- τα υπόλοιπα παιδιά δυσκολεύονται να τα καταλάβουν
- παρουσιάζουν υπερδιέγερση συναισθημάτων όταν περιβάλλονται από πολύ κόσμο
- είναι ετοιμόλογοι π.χ. κάνουν εύκολα κριτική
- χρειάζονται το δικό τους χώρο για να αποστασιοποιούνται
Προβλήματα Συμπεριφοράς:
- δυσκολεύονται να περιμένουν τη σειρά τους
- η συνεργασία με άλλα παιδιά είναι εξίσου δύσκολη
- δυσκολεύονται να παίξουν παιχνίδια ρόλων
- δεν επιθυμούν πολύ μεγάλους χώρους π.χ. προαύλιο – περιφέρονται στις άκρες
- αντιδρούν αν αλλάξει η ρουτίνα και το πρόγραμμά τους
Άλλα:
- έχουν ασυνήθιστα χαρακτηριστικά π.χ. πολύ καλή μνήμη
- δεν τους αρέσουν ορισμένοι ήχοι, αισθήσεις, και γεύσεις
Παιδαγωγικό Κέντρο