Παιδαγωγικό Κέντρο Αμαρουσίου
TK.15124 – Μαρούσι
Τηλ. 210-6122395
Κέντρο Εργοθεραπείας Μαρούσι
- Τηλέφωνα:
- Διεύθυνση:Δημητρίου Ράλλη 11
T.K. 15124 – Μαρούσι - Πληροφορίες:5′ με τα πόδια από τον σταθμό ΗΣΑΠ “ΜΑΡΟΥΣΙ”
Πίσω από το Supermarket “ΑΒ Βασιλόπουλος”
Δίπλα στο ΙΚΑ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
PARKING
ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ
Βελτίωση Λεπτής και Αδρής Κίνησης
Η εργοθεραπεία έχει στόχο τη λειτουργικότητα ενός παιδιού στην καθημερινή ζωή του από το πρωινό ντύσιμο, τις σχολικές δεξιότητες έως τον βραδινό ύπνο.
Χρειάζεται το παιδί μου εργοθεραπεία;
Παρατηρείστε το παιδί σας, προσπαθήστε να το συγκρίνετε με άλλα παιδιά της ίδιας ηλικίας και αναρωτηθείτε:
- Δυσκολεύεται να διατηρήσει την προσοχή του;
- Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες;
- Φαίνεται να είναι ιδιαίτερα κινητικό στην καθημερινότητα του;
- Φαίνεται αδέξιο και είναι συχνά επιρρεπή σε ατυχήματα;
- Παρουσιάζει δυσκολία σε δραστηριότητες που περιλαμβάνουν τρέξιμο, πηδηματάκια, ισορροπία και παιχνίδια με μπάλα;
- Αποφεύγει τον εξοπλισμό της παιδικής χαράς και εκφράζει φόβο ή ανησυχία σε δραστηριότητες όπου τα πόδια αφήνουν το έδαφος και το κεφάλι είναι ανάποδα όπως οι τούμπες;
- Παρουσιάζει αδεξιότητα σε δραστηριότητες αυτοεξυπηρέτησης, όπως στο ντύσιμο και το πλύσιμο και στη χρήση του κουταλιού / πιρουνιού κατά τη διάρκεια του φαγητού;
- Δυσκολεύεται να κάνει φίλους και να παίξει με άλλα παιδιά της ηλικίας του;
- Δυσκολεύεται σε κατασκευαστικά παιχνίδια όπως πάζλ σε σχέση με άλλα παιδιά της ηλικία του;
- Δεν συγκρατεί σωστά το μολύβι και δυσκολεύεται να χρωματίσει μέσα σε πλαίσιο ή να ζωγραφίσει;
- Παρουσιάζει δυσκολίες στην γραφή όπως γρήγορη κόπωση του χεριού, αργό ρυθμό και δυσανάγνωστα γράμματα;
Αν η απάντησή σας είναι θετική σε κάποια από τις παραπάνω ερωτήσεις αυτό αποτελεί σημάδι πως το παιδί χρειάζεται να αξιολογηθεί από κάποιον εξειδικευμένο εργοθεραπευτή.
ΣΥΜΒΟΥΛΗ: Παρακάτω αναφέρονται τα Αναπτυξιακά Στάδια βάση της ηλικίας του παιδιού σας. Είναι πολύ σημαντικό να λάβετε υπόψιν σας και αυτά τα δεδομένα πριν απευθυνθείτε σε κάποιο Κέντρο Εργοθεραπείας.
Προκειμένου να απαντηθεί με βεβαιότητα το παραπάνω ερώτημα, ο ορθός και επιστημονικός τρόπος είναι να γίνει μια αξιολόγηση εργοθεραπείας από έμπειρο εργοθεραπευτή.
Μετά την αξιολόγηση, η οποία διαρκεί συνήθως 45-60 λεπτά, μπορούμε να γνωρίζουμε αν κάποιο παιδί αντιμετωπίζει κάποια από τις παραπάνω δυσκολίες. Επίσης, είμαστε σε θέση να προτείνουμε ένα πρόγραμμα εργοθεραπείας – αποκατάστασης, προσαρμοσμένο στις ανάγκες του κάθε παιδιού.
Στα Κέντρα Εργοθεραπείας, πάντοτε, μία αξιολόγηση εργοθεραπείας συνοδεύεται από την αναλυτική, γραπτή έκθεση, η οποία δίνεται στον γονιό.
Πως μπορεί να επωφεληθεί το παιδί μου από την εργοθεραπεία;
Ποιες δεξιότητές του μπορεί να ενισχύσει;
Η εργοθεραπεία βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν και να ενισχύσουν τις δεξιότητες, οι οποίες είναι απαραίτητες για την κατάλληλη εμπλοκή τους σε δραστηριότητες αντίστοιχες της χρονολογικής τους ηλικίας στο σπίτι και το σχολείο. Αυτές οι δεξιότητες είναι:
- Οι δεξιότητες κινητικού συντονισμού, όπως η ικανότητα να σχεδιάζει, να οργανώνει και να εκτελεί μια νέα κινητική δραστηριότητα, να έχει καλή ισορροπία και έλεγχο του σώματός του, να έχει κατάλληλο μυϊκό τόνο και δύναμη, να συντονίζει επαρκώς τις δύο πλευρές του σώματός, να χειρίζεται επιδέξια εργαλεία και αντικείμενα με τα χέρια του, να συντονίζει μάτι-χέρι για να πετύχει κάποιον στόχο όπως σε παιχνίδια με μπάλα.
- Οι γραφοκινητικές δεξιότητες, όπως η ικανότητα να χειρίζεται κατάλληλα τα εργαλεία γραφής και ζωγραφικής, να χρωματίζει ομοιόμορφα μέσα σε πλαίσιο, να μπορεί να ζωγραφίζει κατάλληλα για την ηλικία του στοιχεία όπως άνθρωπο, σπίτι κ.α., να αντιγράφει με ακρίβεια σχήματα, αριθμούς και γράμματα, να γράφει λέξεις και προτάσεις με ακρίβεια πάνω σε γραμμές τετραδίου, με κατάλληλη ταχύτητα και χωρίς να κουράζεται εύκολα.
- Οι αισθητηριακές δεξιότητες όπως η κατάλληλη απόκριση και αντίδραση του παιδιού σε απτικά, οπτικά, ακουστικά, γευστικά και σωματοαισθητικά ερεθίσματα.
- Οι δεξιότητες οπτικής αντίληψης, όπως η ικανότητα του παιδιού να φτιάχνει κατασκευές και παζλ, να διακρίνει ομοιότητες και διαφορές σε εικόνες και να μπορεί να εντοπίζει λεπτομέρειες και στοιχεία σε πολύπλοκες εικόνες.
- Οι γνωστικές δεξιότητες, όπως η ικανότητα του παιδιού να διατηρεί κατάλληλο επίπεδο διέγερσης, εστίασης προσοχής και συγκέντρωσης κατά την διάρκεια των δραστηριοτήτων, η ικανότητα να προσανατολίζεται στον χώρο και τον χρόνο και η οπτική και ακουστική μνήμη.
- Οι ψυχοκοινωνικές δεξιότητες και οι δεξιότητες παιχνιδιού, όπως η κοινωνική ανταπόκριση και αλληλεπίδραση, η ακολουθία κανόνων και η διαχείριση των συναισθημάτων.
- Οι δεξιότητες καθημερινής ζωής, όπως η αυτοεξυπηρέτηση στον τομέα της ένδυσης, απόδυσης, σίτισης, χρήσης τουαλέτας και προσωπικής υγιεινής.
Που εφαρμόζεται η Εργοθεραπεία;
Η εργοθεραπεία καλύπτει δύο βασικές περιοχές δυσκολιών, τις λεπτές κινητικές δραστηριότητες και τις αδρές κινητικές δραστηριότητες.
Οι λεπτές κινητικές δραστηριότητες αφορούν:
- λεπτούς χειρισμούς δακτύλων και χεριών
- τη δύναμη των μυών, τη σταθερότητα και τη θέση των άκρων
- τις γραφοκινητικές δεξιότητες (λαβή, κράτημα μολυβιού)
- τον έλεγχο του καρπού και του βραχίονα
- τη λαβή και χρήση του ψαλιδιού
Οι αδρές κινητικές δραστηριότητες αφορούν:
- την ικανότητα να πιάνει και να παίζει με τη μπάλα
- την ισορροπία του σώματος
- τον κινητικό συντονισμό
- την ικανότητα συγκέντρωσης
- την αυτό – αντίληψη
- την ολοκλήρωση εργασιών
- την ακολουθία εντολών
Αναπτυξιακά Στάδια Έργου και Κίνησης
Στην ενότητα αυτή θα αναφερθούμε στα τυπικά στάδια ανάπτυξης που μπορεί να ακολουθεί ένα παιδί μέχρι την πρώτη σχολική του ηλικία. Τα στάδια ανάπτυξης που θα ακολουθήσουν αποτελούν ορόσημα για την προαγωγή δεξιοτήτων της ζωής ενός παιδιού, χωρίς να σημαίνει πως δε λαμβάνονται υπόψη τα χαρακτηριστικά του, το δυναμικό του, που σε κάθε παιδί διαφέρει και φυσικά τα περιβαλλοντικά ερεθίσματα τα οποία λαμβάνει.
Ας μην ξεχνάμε πως όσο σημαντικό είναι το παιδί μας να μιλάει, να τρώει, να επικοινωνεί άλλο τόσο πρέπει να μπουσουλάει, να περπατάει, να αυτοεξυπηρετείται, να τρέχει, να παίζει και να οργανώνεται. Παρακάτω παρατίθενται ορισμένα από τα πιο σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα, τα οποία τόσο οι γονείς όσο και οι νηπιαγωγοί-δάσκαλοι, φροντιστές των παιδιών οφείλουν να γνωρίζουν. Όταν παρατηρηθεί πως η αναπτυξιακή ηλικία δε συνάδει με τη χρονολογική (εφόσον έχουμε διακρίνει ορισμένα ή κάποια συμπτώματα), τότε μπορούμε να προβούμε σε μια Εργοθεραπευτική αξιολόγηση.
- Κάθεται στο πάτωμα στριφογυρίζει και σέρνει τα πόδια του
- Χαίρεται να στέκεται και να περπατάει
- Μιμείται καθημερινές λειτουργίες
- Ακολουθεί καθημερινές απλές εντολές
- Γίνονται οι πρώτες προσπάθειες ελέγχου των σφιγκτήρων με χρήση γιό-γιό
- Αρχίζει να ταξινομεί σχήματα και αντικείμενα
- Αρχίζει να μαζεύει τα παιχνίδια του
- Τρώει φαγητά που μπορούν να μασηθούν
- Βοηθά αρκετά στο ντύσιμο-γδύσιμο
- Ελέγχει την κύστη του κατά την διάρκεια της ημέρας
- Αναρωτιέται συνεχώς γιατί, αναπτύσσει στοιχειώδη λογική σκέψη
- Χαίρεται να πετάει αντικείμενα και να χοροπηδάει
- Τρέχει με φόρα και αποφεύγει εμπόδια
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Σκαρφαλώνει και κατεβαίνει με σχετική ασφάλεια
- Βαδίζει με αυτοπεποίθηση και ελεγχόμενο ρυθμό
- Μπορεί να ελιχθεί μπρος – πίσω και πλάγια για να περάσει εμπόδια χωρίς να πέσει
- Πηδά από μικρά σκαλοπάτια
- Πιάνει και κλωτσά μεγάλη μπάλα σημειώνοντας επιτυχημένες προσπάθειες
- Τρέχει και γυρίζει απότομα δίχως να πέφτει
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Χρησιμοποιεί κουτάλι και πιρούνι με μερικές απώλειες
- Κουμπώνει μεγάλα κουμπιά
- Προσπαθεί να βάλει τα παπούτσια του αλλά συχνά σε λάθος πόδι
- Συμμετέχει στην διαδικασία της ένδυσης / απόδυσης
- Χτίζει πύργο με 6-8 τουβλάκια
- Γυρίζει τις σελίδες ενός βιβλίου μία – μία
- Αρχίζει να επιλέγει το επικρατέστερο χεράκι και το προτάσσει αυθόρμητα
- Σχεδιάζει ευθείες γραμμές (οριζόντιες / κάθετες) και κυκλικές γραμμές
- Κρατά το ψαλίδι και ψαλιδίζει το χαρτί
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Ανεβοκατεβαίνει σκάλες
- Περπατά σε ευθεία γραμμή
- Ισορροπεί στο ένα πόδι για περισσότερο από 3-5 sec
- Κάνει τούμπες
- Πηδά πάνω από χαμηλά εμπόδια
- Το παιχνίδι με μπάλες, το σκαρφάλωμα, το τρέξιμο γίνονται με περισσότερη επιδεξιότητα
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Χρησιμοποιεί με επιδεξιότητα το πιρούνι
- Κουμπώνει μικρά κουμπιά
- Βάζει παπούτσια με λίγη βοήθεια
- Μπορεί να ντυθεί και να γδυθεί με μικρές δυσκολίες στην διάκριση (μπρος -πίσω) και στο φερμουάρ
- Ενώνει 4-12 κομμάτια πάζλ
- Περνά μικρές χάντρες σε κορδόνι
- Σχεδιάζει κύκλο, τετράγωνο, σταυρό και γραμμές
- Σχεδιάζει ανθρώπινη φιγούρα με 2 – 4 μέρη σώματος
- Ζωγραφίζει εντός πλαισίου κατανέμοντας ανομοιόμορφα το χρώμα
- Κόβει με το ψαλίδι πάνω σε ευθεία γραμμή
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Οδηγεί ποδήλατο με βοηθητικές ρόδες
- Καταφέρνει να πετά και να κλωτσά μπάλα σε στόχο
- Πιάνει μπάλα χρησιμοποιώντας τις παλάμες των χεριών
- Ισορροπεί στο ένα πόδι για 10 sec
- Χοροπηδά στο ένα πόδι
- Περπατά προς τα πίσω
- Περπατά στις μύτες των ποδιών
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Ντύνεται και γδύνεται χωρίς επίβλεψη
- Διπλώνει χαρτί σε 4 μέρη
- Τοποθετεί σωστά τα δάκτυλά του στο ψαλίδι και κόβει με επιδεξιότητα τα βασικά σχήματα
- Χρωματίζει εντός πλαισίου
- Σχεδιάζει ανθρώπινη φιγούρα με 6 ή περισσότερα στοιχεία
- Σχεδιάζει τετράγωνο και τρίγωνο
- Αντιγράψει κεφαλαία γράμματα και αριθμούς
ΑΔΡΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Κάνει ποδήλατο χωρίς βοηθητικές ρόδες
- Πηδά συνεχόμενα μπρος – πίσω, δεξιά – αριστερά με συντονισμένα ποδαράκια
- Κάνει κουτσό χωρίς να χάνει το σημείο εκκίνησής του
- Περπατά μύτη-πτέρνα
- Παίζει σχοινάκι
ΛΕΠΤΗ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑ
- Δένει κορδόνια έπειτα από επίδειξη
- Κουμπώνει κουμπιά στο πίσω μέρος του σώματος
- Χειρίζεται μικρά αντικείμενα εντός της παλάμης
- Γράφει με ακρίβεια πεζά, κεφαλαία γράμματα και αριθμούς
- Αντιγράφει λέξεις
Η εργοθεραπεία προσφέρει σε ένα παιδί την ικανότητα και την αυτοπεποίθηση να ανταπεξέλθει και να ανταποκριθεί με επιτυχία σε οποιαδήποτε δραστηριότητα. Πράγματα που για άλλα παιδιά γίνονται αυτόματα, για άλλα παιδιά χρειάζεται μια ειδική προετοιμασία.
Στο Παιδαγωγικό Κέντρο με τη συμβολή των εργοθεραπευτών, το παιδί σας θα αποκτήσει εκείνες τις κινητικές δεξιότητες που του είναι απαραίτητες στην καθημερινότητά του. Οι Εργοθεραπευτές μας διαθέτουν την κατάλληλη εκπαίδευση για να υπάρξει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα στο συντομότερο χρονικά δυνατό.