Μαθησιακές Δυσκολίες
διάγνωση και αποκατάσταση
Πως θα καταλάβω αν το παιδί μου έχει μαθησιακές δυσκολίες;
Εάν γνωρίζουμε κάποια από τα κοινά «σημάδια» των μαθησιακών δυσκολιών, τότε θα είναι πιο εύκολο να εντοπίσουμε το πρόβλημα και να οργανώσουμε την πορεία που θα ακολουθήσουμε για να το βοηθήσουμε. Η έγκαιρη διάγνωση σίγουρα οδηγεί σε ευκολότερη παρέμβαση. Εσείς ως γονείς ξέρετε το παιδί σας καλύτερα. Έτσι, αν νομίζετε ότι κάτι δεν πάει καλά, γιατί να μην κάνετε μια σωστή αξιολόγηση;
Κινητικότητα
- δυσκολία σε λεπτές κινητικές ικανότητες (π.χ. κόψιμο με ψαλίδι)
- δυσκολία σε γενικές κινητικές ικανότητες (π.χ. τρέξιμο, ισορροπία)
- δυσκολία στο συντονισμό του ματιού – χεριού(π.χ. κράτημα μολυβιού, κούμπωμα παλτού)
Αριθμητική & Μαθηματικά
- δυσκολία στη μνήμη
- δυσκολία στη διαδοχή ημερών, μηνών, αριθμών
- δυσκολία στην οργάνωση
- σύγχυση πρόσημων (+,-)
- δυσκολία στην εκμάθηση της προπαίδειας ή της ώρας
Προφορικός λόγος
- δυσκολία στην αφήγηση μιας ιστορίας
- δυσχέρεια στη ροή του λόγου (π.χ. κομπιάσματα, παύσεις)
- δυσκολία στο να κατανοεί προφορικές εντολές ή οδηγίες
Ανάγνωση
- δυσκολία στη μνήμη
- δυσκολία στην αναγνώριση γραμμάτων και λέξεων
- δυσχέρεια στην κατανόηση νοήματος
- διαβάζει με αργό ή άστατο ρυθμό και δεν σταματάει στις τελείες
Γραφή
- δυσκολία σε λεπτές κινητικές ικανότητες (π.χ. κόψιμο με ψαλίδι)
- άσχημος ή άτσαλος γραφικός χαρακτήρας
- δυσκολία στην αντιγραφή μιας πρότασης
- δυσκολία στην ορθογραφία
- δυσκολία στη σύνθεση ιδεών σε μια έκθεση
Οπτικοακουστική ικανότητα
- δυσκολία στη μνήμη
- δυσκολία στο άκουσμα μικρών διαφορών σε ήχους (π.χ. στην προφορά γραμμάτων)
- δυσκολία στην αναγνώριση μικρών διαφορών σε σχήματα ή γράμματα
- αντιστροφή γραμμάτων
- παράλειψη γραμμάτων, λέξεων ή ακόμα και γραμμών
- δυσκολία στην αντίληψη της ποσότητας, του βάθους ή της απόστασης
Αν νομίζετε ότι το παιδί σας μπορεί να έχει μαθησιακές δυσκολίες, τότε ίσως μπερδευτείτε με τις πολυάριθμες πληροφορίες για το πώς να δράσετε με τον καλύτερο τρόπο για το παιδί σας. Αυτό που χρειάζεται είναι ο τρόπος με τον οποίο θα ξεχωρίσετε και θα βρείτε την πολύτιμη υποστήριξη, η οποία θα εγγυηθεί στο παιδί σας μια επιτυχημένη διάγνωση και αποκατάσταση. Αυτό ακριβώς προσφέρουμε στο Παιδαγωγικό Κέντρο και σας δίνουμε μια νέα προοπτική για το παιδί σας.
Σημαντικό
Τι είναι “Μαθησιακές Δυσκολίες”;
Οι γονείς που επισκέπτονται τα Κέντρα, μας λένε συνήθως:
Έχει τη δυνατότητα να τα καταφέρει, αν προσπαθήσει πιο σκληρά. Αλλά δεν προσπαθεί αρκετά!
Αν έδινε περισσότερη προσοχή, θα μπορούσε να κάνει θαύματα!
Αφού του εξηγήσω τι πρέπει να κάνει, απλά κάθεται και κοιτάει το βιβλίο του. Δεν έχει κανένα κίνητρο να κάνει τις ασκήσεις.
Ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες ΔΕΝ μπορεί να προσπαθήσει περισσότερο, ΔΕΝ μπορεί να δώσει περισσότερη προσοχή και ΔΕΝ μπορεί να κινητοποιηθεί από μόνο του. Το μόνο που χρειάζεται είναι να του δείξουμε τον τρόπο με τον οποίο θα τα επιτύχει όλα αυτά.
Οι μαθησιακές δυσκολίες δεν έχουν σχέση με τη νοημοσύνη ενός παιδιού και προέρχονται από μια διαφορετικότητα στον εγκέφαλο, η οποία επηρεάζει τη λήψη, την επεξεργασία και την επικοινωνία μιας πληροφορίας. Με απλά λόγια, τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες βλέπουν, ακούν και καταλαβαίνουν τα πράγματα με διαφορετικό τρόπο.
Ως γονείς, όταν ανακαλύπτουμε ότι υπάρχει ένα εμπόδιο στην ανάπτυξη του παιδιού μας, νιώθουμε άβολα και αμήχανα. Είτε έχει μαθησιακές δυσκολίες , είτε όχι πρέπει να θυμόμαστε ότι ο τρόπος με τον οποίο συμπεριφερόμαστε εμείς, έχει περισσότερη επίδραση στην εξέλιξη του παιδιού μας.
Όλοι αντιμετωπίζουμε δυσκολίες και το πιο σημαντικό που μπορούμε να κάνουμε για το παιδί μας, εκτός από το να το αγαπάμε φυσικά, είναι να του δείξουμε πώς να διαχειρίζεται τις δυσκολίες αυτές. Κάπου εδώ μπαίνει ο ρόλος μας στο Παιδαγωγικό Κέντρο. Αυτή η αντιμετώπιση θα δώσει στο παιδί σας την ελπίδα και την αυτοπεποίθηση ότι όλα βελτιώνονται!
Οι πιο συνηθισμένοι τύποι
μαθησιακών δυσκολίων
είναι:
-
δυσλεξία
- Δυσκολία στην επεξεργασία της γλώσσας
-
Προβλήματα στην ανάγνωση, γραφή, ορθογραφία κλπ
-
δυσαριθμησία
- Δυσκολία στην αριθμητική και τα μαθηματικά
-
Προβλήματα στην επίλυση ασκήσεων, στην κατανόηση του χρόνου, των χρημάτων κ.α.
-
δυσγραφία
- Δυσκολία στη γραφή
-
Προβλήματα με τον γραφικό χαρακτήρα, την ορθογραφία, την οργάνωση ιδεών κλπ
-
δυσπραξία
- Δυσκολία στις λεπτές κινητικές ικανότητες
- Προβλήματα στην ισορροπία, στις χειρωνακτικές εργασίες κλπ