Skip to main content

Ο έλεγχος οθονών στους εφήβους: Πώς να επικοινωνούμε για smartphones, social media και gaming

Γεωργαλή Ιωάννα – Ψυχολόγος

Η χρήση smartphones, social media και gaming είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής των εφήβων. Παρόλο που προσφέρει ψυχαγωγία, σύνδεση με φίλους και ευκαιρίες μάθησης, κρύβει και κινδύνους για την ψυχική υγεία, την αυτορρύθμιση και τις κοινωνικές σχέσεις. Στόχος μας δεν είναι να απαγορεύσουμε ή να τρομάξουμε, αλλά να ενημερώσουμε τα παιδιά μας και να τα στηρίξουμε ώστε να χρησιμοποιούν την τεχνολογία με ασφάλεια και ισορροπία. Μέσα από ανοιχτό διάλογο και πρακτικές στρατηγικές, μπορούμε να τα βοηθήσουμε να κατανοήσουν και να συμμετάσχουν ενεργά στη ρύθμιση της χρήσης τους.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Άγχος και παιδιά

Δεληζώνα Μένια – Ψυχολόγος

«Όταν το άγχος χτυπά την παιδική και εφηβική πόρτα: Τι πρέπει να ξέρουν οι γονείς»

Το άγχος στα παιδιά και στους εφήβους έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια σύμφωνα με επιδημιολογικές εκτιμήσεις και αναφορές υπηρεσιών, οι οποίες δείχνουν άνοδο στα περιστατικά και στις παραπομπές προς υπηρεσίες ψυχικής υγείας (WHO, 2021). Οι αιτίες είναι πολλαπλές: πανδημία, ακαδημαϊκή πίεση, κοινωνικά μέσα, οικονομική αβεβαιότητα και κοινωνικά στρεσογόνα γεγονότα.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Παιδί και πιπίλα: πότε βοηθά και πότε δυσκολεύει την ανάπτυξη;

Αποστολοπούλου Κωνσταντίνα – Λογοθεραπεύτρια

Πότε βοηθά και πότε δυσκολεύει την ανάπτυξη;

Η πιπίλα αποτελεί για πολλά βρέφη έναν τρόπο να ηρεμούν, να νιώθουν ασφάλεια και να κοιμούνται πιο εύκολα. Είναι μία συνήθεια φυσική, που θυμίζει τον μητρικό θηλασμό και λειτουργεί ως ‘εργαλείο’ αυτορρύθμισης.

Ωστόσο, καθώς το παιδί μεγαλώνει, η παρατεταμένη χρήση πιπίλας μπορεί να δημιουργήσει δυσκολίες στην ανάπτυξη του λόγου, της στοματικής κινητικότητας και της οδοντικής δομής.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Παράλληλη στήριξη: Πώς να προετοιμάσω το παιδί μου;

Καλιακούδα Χριστίνα – Ψυχολόγος

Η ύπαρξη της παράλληλης στήριξης στο εκπαιδευτικό πλαίσιο αποτελεί πλέον έναν ενταξιακό και ενισχυτικό θεμελιώδη θεσμό, όπου προωθεί τη συμπερίληψη, τη σταδιακή αυτονομία αλλά και την ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Ολοένα και περισσότεροι μαθητές και μαθήτριες, ανεξαρτήτως ηλικίας, χρήζουν ενίσχυσης σε διάφορους τομείς, εντός του σχολικού περιβάλλοντος και είναι σημαντικό οι γονείς να βοηθήσουν το παιδί να κατανοήσει αυτή τη νέα πραγματικότητα. Η κατάλληλη και έγκαιρη προετοιμασία των παιδιών, συμβάλλει άμεσα στο βαθμό επιτυχίας της παρέμβασης, αλλά και στην ψυχολογία του ίδιου του παιδιού.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Σχολική Χρονιά και Ταυτότητα: Το σχολείο ως χώρος διαμόρφωσης εαυτού

Λαμπροπούλου Χριστίνα – Ψυχολόγος

Εισαγωγή

Η έννοια της ταυτότητας κατέχει κεντρική θέση στην αναπτυξιακή ψυχολογία, καθώς αφορά τον τρόπο με τον οποίο το άτομο αντιλαμβάνεται, περιγράφει και αποδίδει νόημα στον εαυτό του. Αν και η σχολική εμπειρία συχνά προσεγγίζεται κυρίως μέσα από το πρίσμα της γνωστικής μάθησης, στην πραγματικότητα αποτελεί και έναν από τους σημαντικότερους χώρους κοινωνικοποίησης. Στο πλαίσιο αυτό, παιδιά και έφηβοι επεξεργάζονται κρίσιμα ερωτήματα για την προσωπική τους ταυτότητα, την αίσθηση ένταξης και τον ρόλο τους στον κοινωνικό κόσμο (Erikson, 1968). Η σχολική χρονιά, με τις συγκεκριμένες δομές, τις απαιτήσεις αλλά και τις διαπροσωπικές σχέσεις που τη χαρακτηρίζουν, δύναται να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στη συγκρότηση τόσο της προσωπικής όσο και της κοινωνικής ταυτότητας.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Επιστροφή στο σχολείο: Πώς να βοηθήσετε τα παιδιά και τους εφήβους να προσαρμοστούν μετά τις διακοπές

Γεωργαλή Ιωάννα – Ψυχολόγος

Η επιστροφή στο σχολείο μετά τις διακοπές μπορεί να είναι απελευθερωτική αλλά και αγχωτική για τα παιδιά. Η αλλαγή ρουτίνας, οι νέες απαιτήσεις και τα κοινωνικά περιβάλλοντα δημιουργούν συναισθηματική ένταση. Με μερικές απλές στρατηγικές, μπορείτε να κάνετε τη μετάβαση πιο ομαλή και θετική.

Συνεχίστε την ανάγνωση

10 + 1 λόγοι για να επισκεφθεί ένα παιδί τον λογοθεραπευτή

Σπυράκη Νεκταρία – Λογοθεραπεύτρια

Η λογοθεραπεία είναι μια επιστήμη που δημιουργήθηκε πριν περίπου 50 έτη, όμως έχει γίνει ευρέως γνωστή σε όλους τα τελευταία χρόνια. Ασχολείται με διαταραχές που επηρεάζουν την επικοινωνία αλλά και τον τομέα της σίτισης, ανεξαρτήτως όμως από τον αιτιολογικό παράγοντα, καθώς αυτός μπορεί να είναι νευρολογικός, ανατομικός, ψυχοσυναισθηματικός ή περιβαλλοντικός. Μερικοί λόγοι για να επισκεφθεί ένα παιδί έναν επαγγελματία λογοθεραπευτή είναι οι εξής:

Συνεχίστε την ανάγνωση

Πως θα καταλάβω ότι το παιδί μου χρειάζεται Λογοθεραπεία;

Ζωγραφάκη Άννα-Μαρία – Λογοθεραπεύτρια

Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με διαταραχές λόγου, ομιλίας και φωνής, σε παιδιά και ενήλικες, καθώς και με δυσκολίες που παρουσιάζονται στη μάσηση και στην κατάποση. Αποσκοπεί στην ανάπτυξη της επικοινωνίας-λεκτικής ή μη- και στην ομαλή ένταξη του ατόμου στο κοινωνικό περιβάλλον. Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που ενδέχεται να ερωτηθεί ένας λογοθεραπευτής, είναι το “Πώς μπορώ να καταλάβω εάν το παιδί μου χρειάζεται να ενταχθεί σε πρόγραμμα λογοθεραπείας;”

Συνεχίστε την ανάγνωση

Λογοθεραπεία πότε χρειάζεται ένα παιδί

Ως γονείς, θέλουμε πάντα το καλύτερο για τα παιδιά μας. Προσπαθούμε να εξασφαλίσουμε την ευημερία, την υγεία και την ανάπτυξή τους σε κάθε πτυχή της ζωής τους. Ένας κρίσιμος τομέας της παιδικής ανάπτυξης που απαιτεί προσοχή είναι οι δεξιότητες λόγου και γλώσσας. Σε αυτό το άρθρο, θα διερευνήσουμε το θέμα “Λογοθεραπεία πότε χρειάζεται ένα παιδί” και αν μπορεί να επωφεληθεί από αυτή. Η κατανόηση των σημαδιών και η γνώση πότε πρέπει να αναζητήσετε επαγγελματική βοήθεια από έναν λογοθεραπευτή μπορεί να κάνει σημαντική διαφορά στις επικοινωνιακές ικανότητες και τη συνολική αυτοπεποίθηση του παιδιού σας.

Συνεχίστε την ανάγνωση

Μαθησιακές Δυσκολίες – Αξιολόγηση μαθησιακών δυσκολιών

Οι πρώτες προσπάθειες για τη συστηματική εφαρμογή ψυχοδιαγνωστικών μέσων στον εκπαιδευτικό χώρο, με στόχο να αξιολογηθούν ενδεχόμενες μαθησιακές δυσκολίες και κατ΄ επέκταση της μαθησιακής ικανότητας, καταγράφηκαν στις ΗΠΑ στις αρχές του 19ου αιώνα. Από τους πρωτοπόρους σε αυτό το χώρο ήταν ο J.M.Rice, ο οποίος σε μια σειρά άρθρων του στο περιοδικό The Forum κατά το διάστημα 1897-1904, επέκρινε τις αδυναμίες του αμερικανικού εκπαιδευτικού συστήματος, στηλιτεύοντας την εκπαιδευτική πολιτική και τις συνθήκες μάθησης στα σχολεία. Ο Rice βάσιζε την κριτική του στα αποτελέσματα που προέκυψαν από τη χορήγηση μιας σειράς δοκιμασιών επίδοσης στην αριθμητική, τη γραφή, την ορθογραφία και την έκθεση.

Συνεχίστε την ανάγνωση